Nauka tańca ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie

„Pół godziny tańca towarzyskiego to utrata takiej samej ilości kalorii, jak podczas trzydziestominutowego energicznego spaceru, a tańczenie przy muzyce disco lub rock and roll pozwala na spalenie jeszcze większej porcji kalorii”, mówi Lyndon Wainwright z British Dance Council.
Taniec przynosi korzyści porównywalne z ćwiczeniami fizycznymi, co więcej przez wielu jest uważany za przyjemniejszy. Poza tym, możesz dostosować tempo do swych potrzeb – wolny fokstrot nie jest bardziej dynamiczny niż spacer, salsa zaś przyprawi cię o rumieńce i naprawdę szybki puls. Taniec jest doskonałą formą rozrywki, umożliwia utrzymanie dobrej kondycji, jest świetnym sposobem na poznanie nowych ludzi, wreszcie – nie staje się nudny, jak powtarzane wielokrotnie prace domowe.

Oto zdrowotne korzyści z tańczenia:

– profilaktyka chorób serca.

Specjaliści z zakresu chirurgii sercowo – naczyniowej rekomendują trzydziestominutowy, wykonywany kilka razy w tygodniu w umiarkowanym tempie aerobik. Taniec pozwala spalić nadmiar kalorii, zmusza serce do wytężonej pracy, więc jest idealny w profilaktyce schorzeń układu krwionośnego;

– obniżenie poziom tłuszczu we krwi;

W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Danii wzięli udział mężczyźni i kobiety w wieku 60 – 82 lata. Uczestnicy byli zdrowi, ale nie podejmowali żadnej aktywności fizycznej. Po pięciu miesiącach regularnego tańczenia zanotowano u nich znacznie niższy poziom tłuszczu we krwi;

– utrata na wadze;

Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych dowiodły, że uczęszczanie na lekcje jakiegoś energicznego rodzaju tańca pozwala na spalenie takiej ilości kalorii, jak w przypadku regularnych ćwiczeń na siłowni;

Ile kalorii pozwala stracić taniec w ciągu godziny:
– taniec towarzyski – od 180 do 400;
– taniec brzucha – od 180 do 300;
– jive /swing – od 250 do 400;
– taniec liniowy – ponad 300;
– salsa – 400;

– dobra forma fizyczna;

Regularny taniec wzmacnia mięśnie, szczególnie nóg i pośladków, kształtuje sylwetkę, zwiększa siłę i poprawia wytrzymałość. Badanie z 1994 roku wykazało, że zawodowe tancerki maja taki sam procent włókien mięśniowych wolnokurczliwych, jak biegaczki lub narciarki;

– wzmocnienie kości;

Jedna kobieta na cztery i jeden mężczyzna na ośmiu są zagrożeni osteoporozą. Taniec łagodnie stymuluje kości, co sprawia, że organizm buduje nową tkankę, a w efekcie powoduje wzmocnienie szkieletu;

– relaksacja

Taniec jest doskonałym sposobem na oderwanie się od problemów, aerobik powoduje zmęczenie fizyczne, ale i pomaga się zrelaksować;

– wzrost odporności;

Osoby, które regularnie tańczą, rzadziej zapadają na choroby wirusowe, m. in. przeziębienie lub grypę;

– łagodzenie bólu i objawów depresji;

Aktywność fizyczna, jaką stanowi taniec, powoduje uwolnienie endorfin, związków chemicznych produkowanych przez ludzki organizm, które łagodzą ból i pomagają zwalczyć depresję – wywołują dobre samopoczucie.